Bye bye Nikon D60

Lang zitten twijfelen maar uiteindelijk toch beslist om mijn Nikon D60 in de herfst van zijn leven met pensioen te sturen.
Hij heeft er al wat jaren op zitten en hij wilde niet meer zo goed automatisch scherp stellen.
De voorbije maanden de ontwikkelingen binnen de fotografie industrie zitten volgen.
Het eerste wat mij begon op te vallen was de korte groei, bloei en uitdoof periode die een camera heeft voor er weer een nieuwe tot leven wordt geroepen
en hoeveel mensen steeds weer opnieuw van de ene naar de andere camera hoppen.
Het heeft zo zijn voordelen voor lui, waar ik mij onder reken, dat de prijzen soms gelijke tred houden.
Duur in het begin maar dan kennen ze meestal een neerwaartse trend.
Momenteel wordt zo de sony5N afgeschreven.
Een toestelletje dat over het algemeen goede kritieken krijgt


Gisteren op mijn fiets gesprongen richting Breda om er mij een aan te schaffen. Op dit moment was daar het meeste voordeel te halen.
Veertig kilometer heen en met tegenwind terug. Het kleinood in de fietszak.
Of ik nog wat langer had moeten wachten?
De toekomst zal uitwijzen of ik mijn ongeduld duur heb betaald.
Ach, als ik met dit toestelletje een langdurige relatie aan zal gaan, wat ik hoop
dan betekenen die extra euro's niet zoveel.
Een viewfinder zal er waarschijnlijk ook wel komen maar daarvoor ga ik mijn dochter inschakelen die op dit moment orkaan Sandy zit te verwerken.
Hoef ik, ook een flink eind richting 'herfst', ook niet meer zo diep te buigen dan bij toestellen met een vaste zoeker.


Reacties

  1. Daar zal je wel genot van hebben Ivo! Hoeveel weegt het speeltje? Welke lens erbij?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon de kitlens die erbij zit een 3.5-5.6/18-55
    en dat zal lange tijd zo blijven denk ik. Daarom toch even overwogen of ik geen toestel zou kopen met een vaste lens zoals LX5 ed.
    488gr met zonnekap en zonder riempje.
    Een 400 gr winst met de vorige.
    Spijtig dat er geen time-laps functie standaard is ingebouwd. Zou ik meer aan hebben dan aan "lachende gezichten herkenning" ed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook van plan onze zware D40 met pensioen te laten gaan en zit te kijken naar een systeemcamera of een superzoom met vaste lens.
    Hoe tevreden ben je over de kwaliteit van de Sony? Bij mijn D40 heb ik een 18 - 135 mm lens. Mis jij de zoom niet met de kitlens?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De kwaliteit? Ik heb voorlopig geen problemen mee ondervonden.
    Denk dat tegenwoordig de kwaliteit van de camera niet de beperkende factor is
    maar het manneke achter de lens.
    Ik heb me gewoon gebaseerd op de besprekingen op dpreview met het lijstje bij de hand van de wensen. Minstens de mogelijkheid van een zoeker, een open klapbaar scherm zodat ook vanuit laag standpunt gefotografeerd kan worden.
    De videofunctie moest ook van een bevredigende kwaliteit zijn, mogelijkheid tot raw. Een flits was minder noodzakelijk. Enigzins lichtgevoelig was een plus. Omdat ik het toestel vooral kocht in functie van mijn wandelingen zullen het vooral landschappelijke elementen die ik fotografeer. Voelde niet de nood aan om objecten korter bij te halen als compromis om het geheel compact te houden. Blijf het jammer vinden dat er geen timer is ingebouwd of dat er geen zelfontspanner in zit die werk op radiogolven. Er zitten eigenlijk teveel mogelijkheden in verwerkt al ben ik blij met de "automatische" HDR. Wifi en andere snufjes zijn niet aan mij besteed. Ik blijf een amateur en wilde er geen 1000 euro aan spenderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
    Ik deel je mening over de man achter de lens. Voordat ik mijn Nikon had, had ik ook een superzoom en daar was ik altijd zeer tevreden over. Ik heb ondertussen al de nodige tijd op dpreview zitten studeren, maar het lijkt erop dat de keus alleen maar groter wordt elk jaar.
    De grootste drijvers zijn een video funktie (niet aanwezig op de D40) en gewicht (nu 1 kg!). Een afstandsbediening (aanwezig bij de D40) en/of timer (zelf doen met de afstandsbediening) zijn ook gewenst. Over de wens van het zoombereik ben ik nog niet helemaal zeker. Ik merk vooral bij het fotograferen van dieren en tijdens het klimmen dat ik het zoomen gebruik. Tijdens trektochten voornamelijk groothoek. Misschien is een losse body en lens nog een onderzoekje waard om aan al mijn wensen te voldoen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts