Tyvek bivakzak: een recuperatie verhaal


Ik heb verschillende jaren veel plezier gehad van onderstaand model gemaakt uit Tyvek-1443R
De mosterd  haalde ik bij www.andersj.se .
Het werd al snel duidelijk dat de bivakzak een fractie te klein was ter hoogte van de romp als bv een neoair of exped donsmat werd gebruikt.
Het voeteinde was aan de bovenkant uitgevoerd in muggengaas ook nog eens afsluitbaar met een flap tyvek.



Het idee was om desgewenst een zo luchtig mogelijk voeteinde te hebben omdat daar het risico op condensatie het hoogst is. Heel goed heeft dat systeem nooit gewerkt. Uiteindelijk heb ik de flap verwijderd en gooide, wanneer er toch nattigheid werd voorspeld mijn GTX jas over de voeten.
Wat gelijktijdig met de bivakzak maakte ik uit tyvek mijn eerste shelter in trailstar stijl.


























 Soft tyvek heeft maar een lage waterkolom en tegelijk is hij dampdoorlatend. Dus niet erg geschikt voor een langdurige plensbui maar uit ervaring heb ik ondervonden dat een lichte bui of sneeuwval weinig problemen gaf.
Bij koud weer, weinig wind en een open hemel, dus met een risico op condensatie viel het mij op dat de tarp langs de onderkant droog bleef. Hoogstens wat klammig aanvoelde wanneer ik over de stof wreef. Een duidelijk verschil met silnylon.
Een doorsnede van tyvek ziet er qua opbouw heel anders uit dan geweven silnylon stof. Soft tyvek is erg gemakkelijk te splitsen door zijn gelaagde opbouw en daarom ongeschikt om te lijmen met dubbelzijdig kleeflint. Tyvek kan je door de naaimachine halen.
Naai instructies om jou op weg te helpen. Naaien gecombineerd met dubbelzijdig kleeflint is wel mogelijk. (bv bij de afspanpunten)
Tarptent is volgens mij de enige fabrikant die een tyvek shelter onder de naam  sublite maakt. Een
bespreking op Backpackinglight zal voor velen onleesbaar zijn.
Deze dan weer wel.
Mijn tyvek trailstar bestaat niet meer. Nadat ik een alternatief uit silnylon heb gemaakt werd de schaar ingezet en heb er een nieuwe bivakzak van gemaak.



















De maten komen grotendeels overeen met de "large" bivakzak van mountain laurel designs
De bodem is behandeld met enkele lagen verdunde siliconen die hem waterdicht en duurzaam maken.
Het maakt de bivakzak zwaarder (288gr) maar ik spaar een extra folie uit die gewoonlijk toch wordt meegenomen om de bodem te beschermen























Centraal een rits en zonder muggengaas aan het hoofd. Het voeteinde heb ik dicht gelaten. Zijn de temperaturen laag en verwacht ik condensatie dan steek ik mijn voeten in een plastiek zak. Enkele ervaringen met zo'n half dampscherm draaiden gunstig uit.
Tyvek is een goedkoop, veelzijdig bruikbaar en gemakkelijk te verwerken materiaal.
Wat houd je tegen?

Reacties

  1. Knap gemaakt!
    De bivakzak van cumulus weegt 140 gram,gemaakt van Pertex Endurance DWR.
    Misschien een optie als je meer gewicht wilt besparen, scheelt je de helft aan gewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het compliment,
    Endurance is een mogelijkheid.
    Te koop bij bv http://thru-hiker.com/materials/coated.php maar verschilt niet in gewicht van tyvek (ong. 44 gr/m2). De extra silicone, de ritssluiting, grotere maat gaat het verschil maken.
    Als ik de cumulus bekijk heeft hij volgens mijn goesting toch een paar nadelen.
    Niets van rits en dat maakt het in en uitklimmen er toch niet gemakkelijker op.
    Je wint natuurlijk weer een paar grammen. Dat de bodem ook uit endurance is gemaakt maakt hem erg kwetsbaar op ruwere ondergrond. Als je dan weer een stuk folie mee wil nemen wordt de winst alweer wat kleiner.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts