Opbouw van een pulka

In de aanloop van mijn tocht naar Sarek een goedkope manier gezocht om een pulka te maken.
Mogelijkheden waren een aankoop van een Parissled via www.globetrotter.de/
of een snowsled pulk via www.zwerfkei.nl/
Online een losse bak besteld in Nederland die ik dan verder zou afwerken tot een werkbaar iets.



Links en rechts een stukje plat aluminium van een intern frame uit een afgedankte rugzak.
De beslissing om koord ipv staven te gebruiken was snel gemaakt.
Tegelijk was ik er mij van bewust dat een dergelijke pulka een groot nadeel heeft als het terrein niet vlak is.


Stangen zorgen voor een vaste verbinding tussen de pulka en de persoon terwijl met koord de pulka eerder de neiging heeft om een eigen leven te gaan leiden in dalende lijn.
Tal van zelfbouwontwerpen te vinden op internet maar mijn slee hoefde niet complex van opbouw te zijn.
Ik probeerde het gewicht zo laag mogelijk te houden.
In eerste instantie gedacht dat een UHMW-PE toboggan een idee zou zijn maar een dergelijke plaat kunststof is ook niet goedkoop terwijl een toboggan moeilijker in het spoor blijft bij het dwarsen van hellingen
Er circuleerde op internet een wel heel ontmanteld ingekort ontwerp van een klassieke pulk
Tegelijk erg draagbaar wat van een volwassen pulka niet gezegd kan worden als hij op de rug wordt gedragen.
Steekt dan torenhoog boven de man uit.
Ik twijfel echter of het open eind zoals hier bij de rulk toegepast voldoende stevigheid geeft.
Het zette mij wel aan het denken om een in lengte aanpasbare pulka te maken tegelijk zou ik op die manier de extra kosten kunnen vermijden die mogelijks worden aangerekend bij het inchecken op de luchthaven voor volumineuze pakken.


Achteraf gezien is Brussels Airlines heel schappelijk en zijn er voor een volwassen pulka geen kosten aangerekend geweest bij mijn laatste tocht.
Nu kan de pulka in twee stappen met maximaal 50 cm worden ingekort.
Toch handig voor kortere tochten.


Monteerde drie spanbanden en aan het hoofd en voeteinde werd een lus gemonteerd.
Ik gebruikte polyester koord, een rubber band die het geheel wat dynamischer moet maken wanneer er kracht op het touw komt.


Mogelijk werkt dynamisch klimkoord ook.
Ik hoefde niet meer na te denken over een geschikte heupgordel omdat mijn rugzakharnas daar heel geschikt voor is.


 eenmaal de opbergzak is afgekoppel en in de slee ligt.


Het belangrijkste deel van het geheel is echter de "automatische rem" die ik heb gemonteerd.
Zo vermijd ik dat de pulka me op de hielen gaat zitten in een berg af.
Het systeem is vrij simpel.


Wanneer het trektouw slap begint te hangen omdat de slee versneld kruipt een dwarsstuk onder de slee en zorgt zo dat door het gewicht van de slee op de kunststofbuis (hier een stukje kunststof waterleiding buis) de pulka wordt afgeremd.
Dan moet hij weer ontkoppeld worden, wat steeds gepaard gaat met een snok in de rug wanneer de kunststof buis vanonder de pulka wordt getrokken.
Niets is perfect in de gewone wereld.
Het kunststof buisje wordt opgehangen aan een koord met aan beide kanten een Adjustable Grip Hitch.
Zo wordt het geheel enigszins instelbaar.
Maak de trekkoord lang genoeg want de slee heeft een zekere afstand nodig om te remmen.
Een filmpje om een en ander te visualiseren.



belangrijke aanvulling:http://hikingadvisor.be/forum/topic/knooptechnieken/#post-23158

Reacties

Populaire posts