Roclite 315: gewogen te licht bevonden?


Na de Flyroc 310 die een opstap was van de klassieke bergschoen naar schoenen uit het trailrunners segment,
was het uitkijken naar een -voor zover mogelijk- duurzamer model.



Een Flyroc had nogal wat stiksels die erg gevoelig waren voor slijtage bij het stappen. Over het algemeen te verhelpen door de stiksels met PU lijm te bedekken.



De Roclite 315 werd algemeen aanbevolen als een van de meest duurzame lichtgewicht schoenen.
Ook Inov-8 gebruikte dit als verkoopargument op zijn website.
Ik schakelde dus over naar een Roclite 315.



Het draagcomfort vond ik vergelijkbaar met de Flyroc maar een Roclite 315 is veel steviger van uitvoering zeker rondom de onderkant en tegelijk waren er veel minder zichtbare stiksels die nog behandeld moesten worden.
Zie hiervoor naar een eerder artikel
Nu de Roclite 315 stilaan begon te verslijten en er signalen kwamen dat de Roclite 315 zou gaan verdwijnen ging ik nog op zoek naar een paar vervangschoenen. Volgend jaar heb ik een lange tocht op het programma staan die door zijn duur waarschijnlijk meer dan een paar trailrunners zou gaan kosten.


Om voor mij onduidelijke reden heeft Inov-8 veranderingen aangebracht aan zijn eerste model.
Mijn UK13 maat begon zeldzaam te worden.
Zodoende kon ik allen nog maar een later model op de kop tikken.


Toch alweer wat meer stiksels dan het eerste model, daar kon ik mee leven. Dat de bovenkant wat minder ventilerend was, en duidelijk verschillend, ach daardoor wordt hij wat geschikter voor meer winterse periodes.
De weegschaal leert mij dat het inmiddels al wat versleten eerste model van maat UK13 nog 396 gr woog dan weegt deze laatste uitvoering nieuw 360 gr.

De voorraad via online winkels begon nog verder ter verdampen en omdat mijn eerste paar Roclite 315 zo stilaan ook aan het eind van zijn leven kwam na een laatste tocht kon ik het niet laten om opnieuw de bestelknop in te drukken.
Ditmaal bij www.bergfreunde.de
Groot was mijn verrassing dat ik een voor mij onbekende uitvoering van de Roclite 315 op hun website zag verschijnen.
(die na een tijd alweer werd veranderd door de 360 gr uitvoering)


Schoenen werden met een fikse korting verkocht en ik betaalde, transport inbegrepen 88 euro.
Toen de schoenen hier werden afgeleverd waren de gevoelens erg gemengd.
Waar is die degelijke eerste lichting Roclite 315 gebleven?
Deze voelen wel erg licht aan.
Op de weegschaal nog maar amper 330gr voor de UK13 uitvoering
Nog meer stiksels. Waar de vroegere types nog een omgezette rand hadden waardoor de stiksels beschermd waren is dat nu niet meer het geval.
Ze ademen terug ongeveer evenveel als de eerste uitvoering maar er is heel verschillend materiaal gebruikt.
Waar ik echter diep teleurgesteld in ben is dat de punt van de schoen geen extra bescherming meer heeft.


Bij mijn eerste model er nog een versteviging is aangebracht tussen de buiten en binnenvoering
door middel van een kunststof plaatje uit hard plastiek.
Hierboven te zien rondom de breuklijn.
Bij het huidige model is deze extra barrière niet meer aanwezig.
Dat is heel duidelijk te merken bij het indeuken van de punt.


Het groter aantal stiksels, de minder stevige omtrek, de kwestbare tip van de schoen, compleet ander materiaal dan de eerste uitvoering
en toch draagt deze laatste schoen nog steeds de titel "Roclite 315"
met als ondertitel als ik de website mag siteren:
The most durable shoe in the range providing superb cushioning and comfort for ultra trail racing and everyday training. Deep cleated sole ensures grip in muddy conditions.

Terwijl hij, afgaand op de foto's eigenlijk niet zo veel meer verschilt van de roclite 295 en waarschijnlijk uit hetzelfde materiaal is gemaakt.
Als ik per toeval een nieuwere versie in handen zou hebben gekregen
(Iemand een andere verklaring?)
dan vraag ik mij echt af of we moeten gaan juichen.


Laat ik tegelijk mijn pessimisme wat temperen
de woorden -boerenbedrog- voorlopig inslikken omwille van deze misschien voorbarige conclusies
en ze eerst eens gaan dragen want,
the proof of the pudding is -nog steeds- in the eating.




Reacties

Populaire posts