"Avontuurlijk hiken in Catalonië": #catalunyaexperience

Eerst geef ik in enkele artikels een dag per dag verslag om dan als slot een samenvattend artikel te brengen over de buitensport mogelijkheden in Catalonië.

 Dag één: Brussel-Mas del puig

Voor een keer ben ik afgestapt van de eigen beproefde formule om zelfvoorzienend een tocht te ondernemen en heb me kandidaat gesteld om mee te doen aan een gesponsord evenement.
Hoe kan je daarbinnen zelfstandig blijven is de grote vraag?
Voor niets gaat de zon op is een gevleugelde uitdrukking.
Dat je van teveel zon kanker krijgt wordt er niet bij verteld.
Uiteindelijk heeft alles zijn prijs.
Ik probeer zo authentiek mogelijk, gestuurd door de eigen blik hier mijn relaas neer te schrijven.
Bij deze is de disclaimer geplaatst.
Gewoonlijk zal je me als het over Spanje en Frankrijk gaat, terugvinden ergens relatief dicht bij de grens in de Hoge Pyreneeën.
Nu krijg ik de kans om gebieden wat verder van de grens te verkennen.
Streken die ik anders mogelijk in geen jaren zou bezoeken.
Er gaat een tijd komen dat ik fysiek niet meer in staat zal zijn om heel mijn hebben en houwen op de rug te tillen als ik een tocht wil ondernemen en dan zal ik afhankelijk worden van de accommodatie en zorg van een ander.
Jezelf laten verzorgen door een ander. Het maakt sommigen onrustig bij de gedachte alleen al.
Ik herken me in hen.
Ik heb al jaren een tondeuse om mijn haren bij te werken.
Al die poeha die sommige kappers in hun activiteit staken, bij het 'bepotelen' van mijn haardos, ik werd er ongemakkelijk van.
Toch is het een verrijking om dit toe te kunnen laten voor jezelf.
Gebruik maken van voorzieningen van anderen. Ik betaal een prijs en iedereen vaart er wel bij.
Tot zover een psychologische beschouwing in de marge.
Ik trek dus samen met anderen in het pinksterweekend richting Catalonië.
In zo'n korte tijd wordt er hoogstens geproefd.Zowel letterlijk als figuurlijk op te vatten.



Ontmoet in Barcelona, na wat vertraging Fred, Wanda en Susanne omwille van een zoekgeraakte valies.
Met Raymond, de organisator van het evenement had ik al eerder contact gehad.
Hij neemt ons mee naar enkele plekken in Catalonië die potentieel hebben om actieve toeristen aan te trekken.
Toerisme blijft een erg belangrijke bron van inkomsten voor een regio als Catalonië.
Barcelona en de kusten in het oosten hoeven niet te vrezen. Maar verder naar het westen blijft het knokken zeker na het wegvallen van bv de werkgelegenheid in de textiel en mijnindustrie.
Ik vlieg met Vueling van Brussel naar Barcelona.
Het valt me op hoe vol het vliegtuig is. De crew blijft er rustig onder en neemt zijn tijd om rij per rij de bestellingen op te nemen.
Een jonge man doet dit met heel veel flair, zonder een spoor van jachtigheid. Ik zet hem op de foto omwille van zijn uitstraling. Hij hoort de klik en als een prof komt hij heel zakelijk vertellen dat het verboden is om de crew te fotograferen en of ik in zijn bijzijn, de foto wil wissen.
Bij deze, aan die anonieme werknemer, "je deed het goed".
De vlucht Brussel-Barcelona duurt 2uur.
Gelijk de tip die ik kreeg dat als je naar Barcelona vliegt en een auto wil huren, doe dat niet op de luchthaven maar ga naar Barcelona stad en huur daar voor minder geld je autootje om rond te toeren.


Daarna ging het richting Montserrat. Waarschijnlijk de meest karakteristieke berg van heel Catalonië. 
Over zijn ontstaan en transformatie tot zijn hedendaagse verschijning valt iets te lezen op  wikipedia .

bron foto: mapfre.com
Maar daar zijn over deze berg ganse dossiers gemaakt. Zie bv maar eens naar de link horend bij bovenstaande foto
Deze avond slapen we in Masdelpuig een  casa rural in het dorp Castellbell i el Vilar.

Een dorp dat met Barcelona verbonden is via de regionale treinverbinding Barcelona-Manresa (line R5)
of via het traject Barcelona-Zaragoza.
Het is een bijna klassieker om vanuit Barcelona hier af te stappen voor een daguitstap naar het Benedictijnen klooster van Montserrat.


Een wat langer actief verblijf kan je naast het culturele invulling geven door bergwandelingen, klimpartijen of je maakt een mountainbike tocht.
We worden er hartelijk ontvangen door Ramon en zijn vrouw Teresa. De sfeer is warm en de aankleding van de verschillende kamers, stijlvol.


Natuurlijk weet hij dat hij volk over de vloer krijgt die straks over hem gaan schrijven.
Toch denk ik dat deze man oprecht fier is op wat hij hier heeft gerealiseerd. Voor wat het waard is, zijn score op tripadvisor zit in de hoogste regionen.
Zijn vrouw houdt, eerder als hobby een winkeltje open en verkoopt plaatselijke producten aan zijn bezoekers.


We krijgen zo laat op de avond een goed verzorgde lichte maaltijd aangeboden met een plaatselijke wijn.
Het uitzicht op de Montserrat, dat zal voor bij het ontbijt zijn.
De zon is al een tijd achter de horizon verdwenen.
Een keukentje geeft gasten de mogelijkheid om zelf je maaltijden te bereiden.
Na een inhoudelijk voorstelling van onze trip is het slaaptijd.
Zet de wekker op 6u om hopelijk de eerste zonnestralen op de berg te vangen.

Na het ontbijt volgt een rondleiding in de woning en de bijgebouwen.
De eerste stenen zijn ergens in de 13de eeuw gelegd maar doorheen de tijd, afhankelijk van de economische activiteiten transformeerde het complex tot wat het nu is.
Net als het gedaante van de naburige berg
Getuige daarvan is de olijvenpers die uit het huis werd gehaald en nu als een herinnering aan .... bij de hoofdingang staat.
Van de met tegels beklede kuip waar vroeger de druivensappen in werden opgevangen,
toen trappelende mensenvoeten een verdiep hoger de druiven vermorzelden is nu een verbinding tussen de verdiepingen gemaakt.

Het bijgebouw richt zich op grotere groepen. Een verdiep rijkelijk voorzien van stopcontacten wanneer tijdens meetings de laptops hongeren naar energie.
Beneden kan er worden gefeest.
Voor verkoeling kan na een daguitstap het zwembad zorgen.

 
Als het opzet van deze reis "Avontuurlijk hiken in Catalonië" heet,
dan moeten we nu toch wel echt vertrekken wil de vlag de lading dekken.
Vandaag wacht Congost de Mont-Rebei nog op ons.





dag twee
dag drie


Reacties

Populaire posts