Donsvergelijking "les ateliers de lastour" en "thru-hiker"

Een voorzichtige kleine test tussen twee donssoorten.
De eerste komt van les ateliers de lastour.
Hij is ook de leverancier voor de slaapzakfabrikant Valandre.
Ik gebruikte de ‘duvet d’oies grises du Périgord 95/05 réf 021000LD de 750 à 820 cuin.
Van donstest


Een overschotje na het maken van een quilt
Deze kwaliteit van dons kost 19 euro/100 gram (januari 2012)
De tweede is de 900 fill power white goose down van Thru-hiker
Deze dons wordt gebruikt in de whitney donsjas kit. die ik heb aangeschaft.
Van donstest
In beide gevallen gebruikte ik 20 gram dons.
De glazen stolp is 67 cm hoog en heeft een diameter van 17 cm.
Van donstest
De testdons behandelde ik steeds op dezelfde manier.
Eerste klopte ik hem zo luchtig mogelijk op en eenmaal in de buis kliepte en schudde ik de stolp in horizontale stand om compressie door het eigen gewicht zo laag mogelijk te houden.
Daarna zette ik de stolp recht en liet de dons onder invloed van zijn eigen gewicht tot een evenwicht komen.
Dit is de eerste maat. Voor de 'ateliersdelastour' dons kwam ik uit op 59 cm
Van donstest
terwijl de 900 fill power white goose down uit kwam op 61 cm
Van donstest
Daarna kwam er over het gehele oppervlak een stamper van 37 gr (gemaakt van een 2 cm plaat pu schuim met in het midden een metalen staaf)
die boven op de stolp via een klein gat centraal een extra ondersteuning kreeg zodat de stamper horizontaal bleef.
Het gewicht compresseerde de dons verder.
Van donstest
De duvet d’oies grises du Périgord 95/05 kwam tot 37 cm
terwijl de 900 fill power white goose down tot 28 cm zakte
Van donstest
De 900 fill power white goose down heb ik in de buis gelaten,
opnieuw opgeklopt en hem een nacht in de buis laten staan.
In de ochtend was de dons gestabiliseerd tot 56 cm
Van donstest
Deze keer gebruikte ik een stamper met een lager gewicht door het centrale metalen staafje te vervangen door een kleine schroef (gewicht: 20 gram).
De thru-hiker dons compresseerde nu tot 37 cm
Van donstest
Ik herhaalde de test opnieuw voor de duvet d’oies grises du Périgord 95/05 en merkte dat met een stamper van 20 gr
ik een donskolom over hield van 49 cm
Van donstest
Conclusies?: De donsclusters van de duvet d’oies grises du Périgord 95/05 zien er robuster uit doch lijken allemaal veel minder uniform dan de donsclusters van de 900 fill power white goose down.
In het dons van de Franse ganzen zitten er een aantal kleine veertjes in verwerkt terwijl ik in de dons van de witte ganzen amper een veertje op kon merken.
Los gestapeld in de stolp zijn de luchtruimtes van de grijze ganzen dons veel groter terwijl de dons van de witte gans er een stuk compacter uit ziet.
Ik heb wel de indruk dat ook de kleine veertjes veel meer structuur en ondersteuning geven aan de donsclusters dan wanneer ze afwezig zouden zijn.
Dit verklaart misschien waarom de dons van Thru-hike veel minder bestand is tegen druk maar het moet gezegd dat de dons van thru-hiker een veel egaler uitzicht gaf en er nog maar amper luchtholtes te zien waren.
Wat de impact hiervan is op de isolatiewaarde, daar heb ik het raden naar.
Het verklaart wel het verschil in donsdikte tussen de beide donsprodukten.
Het is niet onmogelijk dat je tot andere waarden komt als je een bredere buis zou nemen of de donskolom minder hoog zou maken
omdat de donsclusters ook een zijwaardse druk geven op de wand van de stolp
waardoor de vrije beweging van de donsclusters in vertikale richting toch wat worden afgeremd.
Fotoalbum

Reacties

Populaire posts