Dons slaapzak


Nadat ik ook de binnentent van mijn Soulo copie had afgewerkt was het tijd om aan mijn volgend winterproject te beginnen.
Sarek komt stilaan korter bij.
Eerder had ik al eens een quilt gemaakt. Ervan uitgaand dat het maar een kleine stap zou zijn om ook een slaapzak te maken.
Maar dat viel achteraf toch wat tegen.
Moeilijker dan gedacht.




Mijn overwegingen waren:
Hij moet bij benadering 1000 gr dons bevatten.
Ik baseerde me qua temperatuurbereik op een Lynx van Western Mountaineering die ik van mijn buurman Joery kon lenen.
Altijd gemakkelijk om een bestaand ontwerp in handen te hebben.
Er valt veel te leren hoe fabrikanten het aanpakken.
Zelf had ik een La Fayette van Valandré maar die bevat veel te weinig dons om voldoende te isoleren.
Doorheen de tijd dat ik hem gebruikte ben ik hem gaan waarderen en ben gewoon geraakt aan zijn centrale rits.
Er zijn maar weinig fabrikanten die iets dergelijks leveren. Het merendeel heeft de instapopening op de zijkant.
Bij de Valandré is de centrale rits echter iets aan de korte kant om er gemakkelijk in te kunnen schuiven dus in mijn ontwerp mocht hij een fractie langer zijn.



Een volledige rits tot beneden is niet nodig. Het zorgt voor extra gewicht en tegelijk vraagt het meer inspanning om dit kritisch punt te isoleren.
Bij de valandré wordt links en rechts en onder de rits klitteband (velcro) gebruikt om de slaapzak af te sluiten om zo tocht en koudebruggen te vermijden
Niet zo handig wanneer je met een basis laag wil slapen omdat het al eens gebeurt dat je het klitte band raakt voor de boel is afgesloten.
Gevolg is dan een reeks lussen in de capillene.
Nee, velcro wilde ik ten alle tijden vermijden.
Bij de valandré moet maar een beperkte baffle hoogte worden overbrugt ter hoogte van de rits terwijl ik in mijn ontwerp gekozen heb voor een baffle hoogte van 11 cm.



Bij een rits op de zijkant wordt dan gewoonlijk met een tocht slurf gewerkt om de warmte binnen te houden.
Weggewerkt in de hoek is dat niet hinderlijk.
Een centraal geplaatste rits zet me voor een probleem hoe ik dat aan moet pakken.
Uiteindelijk gekozen voor een dubbele rits.
Zowel een op niveau van de buitentijk als een rits op niveau van de binnetijk.
Om een koudebrug te vermijden plaatste ik de twee delen van de rits niet centraal maar plaatste ze enkele cm verder naar de buitenkant.


De overbrugging tussen de buiten en binnen tijk bolt nu een beetje uit door de druk van de dons.
Bij het sluiten van de rits passen beide delen nu beter aan. Een extra versteviging door het gebruik van vlieseline vlakt dit verticaal stuk uit.
Hopelijk volstaat het om tocht te vermijden.
Twee strategisch geplaatste reepjes PU gecoad nylon grondzeil beschermen de dunne nylon stof tegen de beweging van de schuiver op de rits.



Toch al een paar keer gemerkt dat deze beschermstrook neigt om de rits te doen vastlopen bij het blind sluiten.
Daar moet nog eens over worden nagedacht.
Het merendeel van de fabrikanten stikt de baffels rechtstreeks op de tijk zodat de stiksels langs de buitenkant zichtbaar blijven.



Valandré werkt de stiksels weg langs de binnenkant.
Hoewel de kans klein is dat het gebeurd maar zo zijn de stiksels beter beschermd.
Het geheel oogt ook wat professioneler.
Een ander voordeel is dat bij het stikken van de slaapzak het geheel steeds links van de naald kan blijven iets dat veel gemakkelijker werkt.
Het nadeel dat het extra stof en voor grammenjagers extra gewicht vraagt.
Ongeveer 1 cm per verwerkte baffle.
Qua verwerkingstijd, het is langer maar verwaarloosbaar tov het geheel.



Een ander punt van overweging ging over de vraag of ik een doorlopende baffle zou gebruiken of dat ik de dons stabiliseerde door ook in de lengte compartimenten in te bouwen.
Voor wat details over de zgn side block baffles moet je volgend artikel maar eens lezen.
Western Mountaineering heeft een heel slim idee toegepast om op een snelle manier een donszak te compartimenteren en tegelijk een differentieel cut te krijgen. (Een slaapzak waar de binnenzak kleiner is dan de zak die de buitentijk vormt om zo koudebruggen te vermijden).
Lang bestudeerd maar ik kon niet goed doorgronden via welke weg ze de verschillende compartimenten met dons gevuld hebben.
Uiteindelijk gekozen voor doorlopende baffles omdat dat ook het voordeel heeft dat ik manueel, liggend in de slaapzak dons kan verplaatsen naar de buitenkant om zo de zak ter hoogte van de rits degelijk af te sluiten.
Omdat de dons onder een slapend lichaam toch niet mee doet om het lichaam te isoleren, (daar moet de mat voor zorgen) hebben ze bij de Lynx de baffle hoogte op de rugzijde teruggebracht op ongeveer 5 cm terwijl dit voor de bovenkant op 11 cm komt.
Daarvoor zijn de baffles op de rugzijde in een hoek geplaatst (zie hiervoor bij "slant box" in bovenstaand artikel).
Als zijligger is het contact oppervlak met de mat relatief beperkt.
Om het efficiënt gebruik van de dons toch iets te vergroten heb ik op de rugzijde centraal en over een korte lengte de baffle hoogte ingekort door hem dubbel te vouwen en een deel 'weg' te stikken.



De baffles worden verder verwerkt volgens het principe toegepast bij de quilt.
Een extra kraag in de halszone om tocht te vermijden.
Het is haast onmogelijk om een gedetailleerd verslag uit te schrijven hoe de slaapzak verder is opgebouwd.
Toen ik eraan begon is het gaandeweg gegroeid en heb ik op het moment zelf keuzes gemaakt hoe ik verder werkte.
Vooral de opening voor het hoofd waar er een verbinding moet worden gemaakt met de binnen en buiten zak heeft tal van hoofdbrekers gekost.



De dons werd met een weegschaal afgewogen en deze keer gebruikte ik een stofzuiger om de dons te verzamelen in een PVC buis.
Die buis werd dan in de baffle gestoken en met een stamper duwde ik de dons uit de koker waarna het geheel baffle na baffle werd gedicht.





gebruikt materiaal:
baffles:Product no.: 70667
rits: YKK 3c Product no.: 70280
buitentijk: Coyote Brown Momentum 90™MR
binnentijk:Momentum 90™T
dons:860 cuin
foto's

Reacties

  1. Je slaapzak ziet er prachtig uit Ivo!
    Kan je ook zeggen hoeveel het totaalgewicht is en wat de minimumcomfort temperatuur (waarschijnlijk) is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben er zelf ook vrij tevreden over.
      Alleen eens zien in de komende weken of hij zijn werk gaat doen.
      De slaapzak weegt 1420 gr en de opbergzak doet er nog eens 70 gr bij.
      De hoeveelheid dons is ong. 950 gram.
      Daarmee komt hij in de buurt van een freya
      http://www.valandre.com/eng/Sleeping_Bags_and_Outerwear/sleeping_bags/freya.html
      In mijn gedacht komt hij daarmee ook in de buurt van de EN rating die deze slaapzak heeft.
      -9°C comfort, -16°C minimum
      Van de Lynx heb ik geen EN 13537 gevonden om te vergelijken
      maar de opbouw en kwaliteit van de dons komt in de buurt van elkaar.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts