VBL sokken


In een poging wat duurzamer materiaal te gebruiken dan plastiek zakken
om de schoenen vrij van condensvocht te houden bij mijn volgende wintertocht,
heb ik een stel VBL sokken uit PU tentgrondzeil gemaakt. (te koop bij extremtextil)
Ik heb mij laten leiden door het model van Exped.
Sokken die wel heel erg ruim zitten.

Hun specificaties:
Shell:
70 D Taffeta Nylon, PU coated, 10'000 mm water column
http://en.aventurenordique.com/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/b/vbl-sock-exped.jpg


Ooit had ik een prototype gemaakt, mij baserend op het model van de gtx sok van Rocky.
Ze sluiten veel nauwer aan de voeten en het nadeel was dat het tapen van de naden een stuk lastiger verliep door de gebogen lijnen.


Exped heeft een vrij gemakkelijk patroon gevolgd.
Ik ga ervan uit dat iedereen wel een manier zal vinden om een patroon op maat te maken.
Gebruik eerst een restje tyvek, silnylon oid en maak de sok wat groter.
Stik ze in elkaar,
pas en leg wat extra naden tot je vindt dat de sok de juiste maat heeft.
Deze sok kan je dan gebruiken als patroon, zowel voor links als rechtse voet.
Heel erg nauw aansluitend zijn die Exped sokken niet, dus je hebt wat speling.


 Bij de exped ligt de naad langs binnen en daar is hij ook getaped.
Ik heb er bewust voor gekozen om de naad langs de buitenkant te laten en hem daar te tapen.
Ik vond een gladde binnenkant belangrijker dan een strakke buitenzijde.
De PU coating ligt langs de binnenkant.
Een proefstrookje om te testen of de tape even goed op de nylon dan op de PU coating zou hechten.



 Eerst naaide ik de hielstukjes (V vorm links op de mal) en trimde de randen zodat het middenstuk en linkerstuk een vloeiende lijn hadden.
Daarna werd de bovenkant vastgestikt op de zool en hielstuk.













































Daarna kan je de overlappende naad wat bijtrimmen en de overblijvende draden knippen.
Het vraagt wat oefening om de tape met een strijkijzer goed aan te brengen omdat niet ieder lijn recht is maar je in een boog moet werken.
Waarschijnlijk zijn er tal van mogelijkheden om een stevige ondergrond te krijgen om de tape met hitte vast te kleven.
Ik gebruikte eerst split erwten die ik in de sok stak om dan de sok zo op te spannen dat alle rimpels verdwenen.






















Later behielp ik mij met gedroogde rijstkorrels.






















Eigenlijk zou je vier handen moeten hebben.
Twee handen die de droge vulling stevig samendrukken zodat de sok onder spanning komt te staan.
 terwijl twee andere handen de tape vastlijmen.
Die had ik dus niet en bracht daarom de tape eerst provisorisch aan zodat hij al op zijn plaats bleef liggen.






















Om daarna systematisch de naden af te dichten.
Eenmaal voorbij de hiel is de vulling niet meer nodig en kan je een houten lat oid gebruiken die je naar binnen steekt om een vaste ondergrond te hebben.























De naad mooi in het midden van de tape is niet overal even goed gelukt.
Misschien moet ik nog eens een ander stel maken nu ik de techniek begin te beheersen.
Ik ga benieuwd zijn hoe duurzaam de PU coating gaat zijn.
Gaat hij de warme vochtige omgeving goed kunnen verdragen?
Van sommige PU coatings is geweten dat ze nogal snel kunnen verweken.






















Al bij al ben ik erg tevreden van de binnenkant van de sok.
Amper rimpels te zien die voor wrijving en daarop volgend blaren kunnen zorgen.






















Daarna werd de bovenkant omgezoomd en van een elastiek voorzien.

foto's


Belangrijke update:
De sokken gebruikt maar gemerkt dat de tape toch niet goed hecht op de nylon zijde van het PU-gecoad tentgrondzeil.Het ziet ernaar uit dat door de behandeling van het nylon langs de niet PU zijde de verwarmde lijm niet goed in de vezels dringt. Bij mijn latere ontwerpen werd de tape langs de PUzijde aangebracht. Dat gaf een duurzame verbinding.

Reacties

Populaire posts