fotostatief

Natuurlijk heb Ik al verlekkerd zitten kijken naar de lichte carbon statieven van bv gitzo maar voor mij gewoon onbetaalbaar.
Tot nu heb ik een klein tafelstatief meegenomen maar ik merkte dat dit amper uit de rugzak kwam.
Gewoon te omslachtig om zo laag bij de grond het kader juist te krijgen als zoeker en scherm vast staan.
Ik besloot om een heel simpel houten statief te maken, gewoon om te ervaren of het in de toekomst een zinvolle investering zou kunnen zijn.


Simpel betekent dat dit statief zijn beperkingen ging hebben.
Niet inschuifbaar en om scharnieren te vermijden zou ik de drie poten op en afschroefbaar maken. Ik had hier nog een klein waardeloos tafelstatief liggen waarvan ik de kop kon gebruiken.

Het bolvormig houten klosje haalde ik uit een oud stoeltje met gedraaid poten.
Zo op het oog zaagde ik er in een hoek drie vlakke stukken uit met centraal een gat dat via een schroef de aluminiumkop vast zou zetten.
Boorde drie gaten rondom en zette met wat epoxy de bussen met een schroefdraad van 5mm vast

De poten zijn van 15mm beukenhout rondhout. Gegroefd omdat deze stokken worden gebruikt om er deuvels van te maken.
Boorde centraal een gat van 4mm en schroefde er en stuk 5mm draad op.
Drie 15 mm koperen bussen (vastgezet met epoxy)uit het sanitair rek van een plaatselijke DHZ om te vermijden dat de stokken zouden barsten.

Om het zwaartepunt te verlagen blijft het altijd mogelijk om centraal een gewicht te hangen om het statief extra te stabiliseren. Dit zou kunnen door een kleine lus, vastgeschroefd via een van de poten.

Na een laagje PU-vernis weegt het geheel 518 gram terwijl de camera op 1m boven de grond staat.
Als bonus kan ik een van de stokken gebruiken voor de achterkant van mijn tarp.
Dit geeft mij de mogelijkheid om mijn twee wandelstokken aan de ingang in een V te plaatsen zodat het in en uitkruipen wat gemakkelijker gaat verlopen.

Reacties

Populaire posts