zelfbouw: PFD

Als je je zit af te vragen "Wat is een PFD?"
Geen probleem ik had het ook.
28 mei kreeg ik een mail binnen:

onderwerp:PFD probleem
Ik hoorde het eerst in Keulen donderen.
De mail zag er zo uit:

Hallo Zoerselnaars,
Ik kom er op de valreep mee, maar goed. Ik had als reddingsvest voor m'n trip een opblaasbare vliegtuigreddingsvest gekocht op een tweedehandssite, maar daar zat een serieus lek in en dus heb ik ze teruggestuurd (geld teruggekregen wel).

Feit is nu wel dat ik 3 dagen voor het begin van de trip nog geen deftig lichtgewicht PFD heb. Daarom kom ik maar even met de vraag of jij zoiets kan maken, Ivo? Ik denk dan aan een modelletje zoals die van Joery, waar je waterzak of PET-flessen in kan steken. Graag zou ik ook wel de mogelijkheid hebben om iets van drijfkracht achteraan bovenop de schouders te steken (achterin de nek dus), dit lijkt me veiliger omdat het hoofd dan steeds boven water blijft.

Ivo, vrijblijvend dus de vraag of jij zoiets kan maken gebasseerd op Joery z'n PFD? Van materialen om mee te knutselen heb je meer verstand dan mij, een compromis tussen lichtgewicht en duurzaamheid zou uiteraard ideaal zijn. Ik zou je uiteraard alle kosten vergoeden plus nog wat extra.

Packraften is pas vanaf augustus en m'n gerief wordt thuis verstuurd midden juli, dus er is nog wel wat tijd.

Laat maar weten of je dit ziet zitten en welke details je nog nodig hebt.

Groetjes,
Willem



Willem wil dus dat ik voor hem een personal flotation device maak.
Voor diegene die Willem niet kent:
Inmiddels is hij aan de laatste 500 km bezig van zijn Transscandinavia trip
Zes september heeft hij zijn blog aangevuld met wat uitleg en een resem foto's.
Op een ervan zag ik dat hij het vest draagt wat ik heb gemaakt.
Het is een schaamteloze kopie van Joery's vest geworden.

Chinese toestanden in de Antwerpse kempen.
Al bij al een gemakkelijk project.
Het moeilijkst van al was om een keuze te maken uit welk stof ik dat vest zou maken.
Epic kon ik niet te pakken krijgen. (Het materiaal van Joery's vest.)
Een vest wat trouwens niet te koop is maar waar Ron Bell van mountainlaureldesigns er slechts een paar van heeft gemaakt. (bv voor Andrew Skurka)
maar tot een produktie is het nooit gekomen. Luisterde indertijd naar de naam "mopacka"
Na lang twijfelen toch maar gegaan voor supplex uit de cataloog van extremtextil
Achteraf gezien toch niet de beste keuze omdat deze stof meer water op zal slorpen dan epic en zwaarder is.
Af weegt hij 180gr.

Met als extra een hoes waar een PET fles in past die thv de nek wordt bevestigd in de veronderstelling dat dit het hoofd extra gaat ondersteunen (tot zover de theorie maar of het in het echt gaat werken? Op de foto zijn de lintjes alvast niet meer te zien)
De ritssluiting(YKK 5C) had een maatje lichter gemogen maar ik heb mij
gebaseerd op die van MLD.
Met dank aan Joery voor zijn raad en het uittesten van een en ander tussen de karpers van het Klokkeven in OOstmalle















Reacties

Populaire posts