Werken met dons

Daar was het plan dat ik mijn dochter Eliene mee zou nemen naar lapland begin september.
Op het moment dat de herfstkleuren hun opwachting zouden maken.
Ze had nog geen aangepaste slaapzak.
Ik zou er dus een voor haar maken.

Hij is afgemaakt maar het feest in Zweden gaat niet door.
Covid 19 maakt het twijfelachtig en op het werk is het een moeilijke periode om verlof te nemen.
Op mijn blog zijn er enkele artikels te vinden die mijn werkwijze uit de doeken doet.
Dat ga ik niet overdoen.
Ik heb me gebaseerd op de afmetingen van mijn Lafayette (Valandré). Koos voor een baffle hoogte van 4 cm en verwerkte er 600 gr 860 cuin dons in.
Ik had nog wat dons liggen,
de rest kocht ik op mijn gekend adres.


Alles bij elkaar is de winst die je maakt door zelfbouw eerder beperkt
Zoals bij mijn winterslaapzak koos ik opnieuw voor een centrale rits en twee ritssluitingen om een koudebrug te vermijden.


Ik wilde in een kort filmpje tonen op welke manier ik de donsclusters probeer te bemeesteren.
Probleem is dat de donslaapzak af is.

Wat je gaat zien is een proefopstelling hoe ik het aanpak.
Je moet niet bang zijn dat je teveel dons op gaat zuigen. De stofzuiger verliest snel veel aan zuigkracht doordat de reeds opgezogen dons als een stop werkt. Ik kon per keer met deze opstelling max. 20 gr dons opzuigen. Het vullen van alle kamers vraagt dus wat geduld;
maar uiteindelijk zal het wel lonen.
Succes.





Reacties

Populaire posts