Tent beslommeringen bij zelfbouw

De voorbije jaren was er nog maar weinig aktiviteit op mijn blog. Niet dat ik stil heb gezeten want nu de piek van Covid al een tijd achter ons ligt zijn er al enkele tochten gelopen. Zo ging ik september 2021 met mijn dochter naar Sarek. Een slaapzak had ik al voor haar gemaakt. Hoewel ik hier een al jaren oude nallo 3 in huis heb besloot ik om voor ons beide een nieuwe twee persoonstent te maken. Mijn oog was gevallen op een copie van een Allak 2. Ze is afgemaakt maar daar zaten zoveel fouten in dat bij confrontatie, wakker liggend en turend naar het plafond tijdens onze tocht ik er mij niet goed bij voelde. Dat had vooral te maken met een fout patroon van de verschillende panden. Daar wil ik het in dit artikel over hebben.

 
Eerder had ik voor voor mijn zelfbouw soulo een wel heel massief model uit hout gemaakt om de patronen op af te meten. Daar kroop vrij veel tijd in. Een 3-D tekenprogramma zal waarschijnlijk de meest praktische oplossing zijn maar daarmee had ik nog geen één op één patroon. Ik dacht slim te zijn en gebruikte drie ronde aluminium profielen (10mm) die ik nog had liggen en zette deze vast volgens het frame van de tent en nam de maten over. Ook al zette ik de profielen tussendoor vast toch bleef de constructie weinig stabiel om een correct patroon op af te tekenen. Het resulteerde in een tent met een overschot aan stof in de nok zodat de koepel nooit strak kwam. Dit is met veel moeite terug wat gecorrigeerd maar het geheel en de bijhorende gecorrigeerde naden gaven daarna een heel slordige aanblik. Ze is toch meegegaan naar Sarek. 


Heeft daar goed dienst gedaan maar daarna is ze definitief opgeborgen en ligt nu ergens in de kast stof te vergaren. Ik zou ze kunnen ontmantelen om ze terug op te bouwen maar daar kruipt veel tijd in. In de aanloop naar een nieuwe tocht in 2022 ben ik terug in aktie gekomen met een ander idee. 
Het idee om flexibele stokken te gebruiken bij het maken van een patroon liet mij niet los. Een test met enkele tenstokken in huis bevestigden mijn idee dat dit  mogelijk een veel betere oplossing zou kunnen zijn om een veel stabieler raamwerk te maken. Tentstokken die als proefmodel kunnen dienen om later verwerkt te worden in het eindresultaat.  De symetrie van een Staika van Hilleberg stond me erg aan. Vermits de tent is opgebouwd uit 6 gelijke panden was het een relatief gemakkelijke constructie. Iedereen met een eigen ingang en opbergruimte. Om te besparen op gewicht koos ik voor DAC poles van 9 mm terwijl de originele Staika 10 mm poles heeft. Er is niet het plan dat ze ingezet gaan worden bij de meest extreme omstandigheden. 


Door de naweeen van corona waren losse tentstokken lange tijd niet verkrijgbaar en moest ik, om de tent op tijd klaar te krijgen, originele stokken kopen via Hilleberg zelf die ik daarna op maat zaagde. Een wel erg dure oplossing dan wanneer je de onderdelen los zou kopen.


Toen ik zag dat Extremtextil 6.6 silnylon aanbood heb ik niet getwijfeld. Wat beter van kwaliteit dan regulier nylon. Terug naar een rode kleur zoals mijn eerste Soulo.
Vooral blij dat ik nu een gemakkelijke manier heb gevonden om de paraplue/ventillatie snel en gemakkelijk te monteren. Niet alles is vlekkeloos verlopen. De binnentent heeft her en der zijn schoonheidsfoutjes. Daar zal ik mee moeten leren leven.
Van heel het project heb ik geen foto's gemaakt. Inmiddels voor het eerst ingezet in september 2022.
 





Reacties

  1. Ik lees je blog heel graag, Ivo. Leuk om de nieuwe posts te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maxime, ik weet niet of ik je ooit ontmoet heb maar mooi om je reactie te horen. Het zal niet meer zo frequent zijn als in de beginjaren maar af en toe zal ik wat gedachten aan het papier toevertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ivo
    Ik moet eerlijk toegeven dat jouw blog me overtuigd heeft om zelf een Trailstar of Cricket tarp te maken. Aan een echte tent durf ik mezelf nog niet te wagen. Dikke merci voor alle tekst en beeldmateriaal die je hier hebt verzameld in de loop der jaren. Werkelijk een schat aan informatie. Veel plezier op volgende tochten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toon,
      daar ga je veel plezier aan beleven al neig ik de laatste tijd gewoon richting tent zeker wanneer wandelstokken weinig toegevoegde waarde hebben. Ook al is een trailstar vrij ruim, een bivakzak blijft wenselijk. Zeker bij een cricket. Alles bij elkaar geteld weegt dat ook door. Dit gezegd blijft het zelf maken van een shelter wel veel voldoening geven. Succes

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts